7 tips tegen heimwee

Je mist je familie, je vriend of je vriendin, je vrienden of je huisdier. Je belt en appt, maar dat gevoel blijft. Heimwee is het sterkst in het begin. Het beste advies van duizenden studenten die je voorgingen: zet door!

Heb je last van heimwee? Verberg het niet, maar praat erover. En lees deze tips.  

1. Bereid je vóór je reis voor 

Verdiep je in de cultuur en de gewoontes van het land waar je heengaat. Leer de taal. Maak een bucketlist. Zo heb je dingen om je op te verheugen. 

Verwacht je dat je heimwee krijgt, bereid je dan extra voor. Bespreek wat je eraan kunt doen. Neem vertrouwde spullen mee. Volg een cursus en lees boeken of sites over heimwee, assertiviteit of sociale vaardigheden.  

2. Ontken het niet 

Praat erover met huisgenoten of andere stagiairs. Vooral buitenlandse stagiairs, omdat zij hetzelfde meemaken. Vertel hoe je je voelt en schaam je niet. Heimwee kan op elk moment toeslaan, dus sta altijd open voor een gesprek. Hou een dagboek bij zodat je alles wat je meemaakt beter kunt verwerken. 

3. Wees positief 

Door positief te denken voel je je vaak beter. Kijk om je heen, ga naar buiten. Al voel je je verlegen en kwetsbaar, spreek toch af. Anders loop je ervaringen mis die je helpen aan je nieuwe omgeving te wennen.

4. Zorg voor afleiding 

Ga leuke dingen doen! Afleiding helpt altijd. Ervaar hoe leuk het buitenland is. Ga de stad in met huisgenoten, doe een taalcursus, ga naar de markt of uit eten. Maak een lijst met dingen die je kunt doen. Anderen in je omgeving kunnen daarbij helpen. Zij kennen immers de buurt al. 

Doe dingen die je thuis deed. Onderzoek toont aan dat je je beter voelt als je iets doet wat je mist. Tradities en rituelen zorgen voor een thuisgevoel.   

5. Hou contact met het thuisfront  

Door met het thuisfront te praten voel je je vaak meer verbonden en gesteund. Dat is belangrijk als je wilt wennen. Maar dagelijks uren appen of bellen helpt juist niet. Vermijd te veel social mediagebruik. Stuur of post af en toe leuke foto’s en bel eens in de paar dagen. Schrijf je mentor en vertel wat je hebt meegemaakt. Maak een vlog of website voor familie en vrienden. Hou een online dagboek bij, bijvoorbeeld op waarbenjij.nu.  

6. Beweeg 

Welke sport past bij jou? Kijk of je het in de buurt kunt doen. Sporten zorgt ook voor mentale gezondheid. Je zit lekkerder in je vel en hebt afleiding.   

7. Leer de taal 

Als je de taal van het land niet goed spreekt, kan dat een enorme belemmering vormen. Leer de taal zo snel mogelijk; neem lessen, praat en oefen je nieuwe zinnen in de praktijk. Wanneer je een gesprekje kunt voeren in je nieuwe omgeving, krijg je meer zelfvertrouwen. 

‘Het voelt alsof de dagen eindeloos lang duren en de periode dat je weggaat is bijna niet te overzien. Je hoofd wéét: het is maar een week. Je gevoel zegt: hier komt nooit een einde aan. De dagen duren láng en de nachten zijn soms gewoon bijna niet door te komen, zó langzaam lijkt de tijd te gaan.’ [bron: degroenemeisjes.n/heimweel]


Tot slot

Onderschat heimwee niet. Wees lief voor jezelf. Accepteer dat het moeilijk is de knop om te zetten. Durf en doe. Zo leer je omgaan met nieuwe situaties. Binnen een aantal weken ben je gewend en heb je nieuwe vrienden. Veel studenten voelen zich uiteindelijk zo thuis in het buitenland dat ze juist heimwee krijgen bij het idee naar huis te moeten. 

Laatste wijziging: 24-09-2019 16:56